SKUTEKLUBBEN

Risør Seilskuteklubb

Reisebrev 21.

Montserrat ble delvis ødelagt av et vulkanutbrudd i 1995. I de to påfølgende årene var der ytterligere utbrudd. En del liv gikk tapt og en stor del av den sydlige delen av øya, der hovedstaden Plymouth lå, ble oversvømt av lava og aske. Den tidligere bebyggelsen er kun ruiner. Av øyas 12,000 innbyggere, flyttet flesteparten til andre øyer, kun 4,500 bor på øya i dag, i den nordlige delen. Den delen av øya som var utsatt for lavaen er stengt, man får ikke nærme seg kysten innenfor en to mils grense.

Seilturen mot Antigua ble påbegynt, men med vinden nok en gang midt i nesen tørnet vi og seilte mot Nevis og Statia. Jeg er lei kjempingen mot sjø og vind. Det er mye mer behagelig å seile med vinden.

To morgener har vi stått opp klokken 05:00 for å komme tidlig av gårde og tidlig i havn. Mlm stilte telefonklokken sin på 05:30. Da alarmen vekket oss sa jeg til henne at jeg håpet hun hadde stilt klokken feil og at den bare var 01:30. Vi var begge trøtte, men sto opp, kokte kaffe og gikk opp i cockpiten, som vi gjør hver eneste morgen. Vi ventet på at det skulle begynne å lysne. Og vi ventet. Steinmørkt fremdeles. Da kikket jeg på min telefon; 01:10. Hennes telefon viste 06:10, Spania tid.

Det skjer noe rart med hennes telefoner. I fjor seilte vi i Middelhavet. Da vi nærmet oss Sardinia kom den informasjonen om det nye lands telefontakster, som vi alle kjenner til. Men, det sto ”Welcome to US”. ”Du seiler feil vei Bengt”, ropte Mlm. På denne turen i Karibien har hun fått ”Welcome to Jamaica” to ganger, selv om vi ikke har vært i nærheten. Hennes telefon har også tidligere stilt seg om i hytt og pine, selv med forskjellige telefoner og forskjellige telefonoperatører. Man kan bli skvetten av mindre.

Vi seilte av gårde midt på natten, mot St. Martin, igjen i frisk bris til kuling med vinden forfra. Vi kunne ikke seile rett på målet. Inn til den hollandske delen av øya (den er delt i to, en hollandsk og en fransk del), Sint Maarten, og Simpson Bay Marina, en flott marina med alle fasiliteter, alt innen kort rekkevidde. Som vises av bildene er dette området en lekegrind for de virkelig rike. Der er mange av de såkalte superyachtene i hundremillioner klassen.

Jeg trodde prisene var høye i Norge, men å gå og handle i supermarkedene her gir virkelig hakeslepp. Hva med en kilo grouper, en fisk i havabborfamilien til USD 97,63? 815 norske kroner etter dagens kurs. Jeg lurer på hva hummeren koster her.

På Statia la vi oss til i en bøye, rodde inn til land med dinghien. Jeg visste at den begynte å skrante, det ene kammeret måtte stadig pumpes opp. Inne ved stranda var det lange dønninger som slo innover, en slo oppover ryggen på Catherine. Dyvåt ble hun satt i land, jeg måtte ro tilbake da jeg hadde glemt lommeboka. I det jeg snudde båten kom en ny bølge som fylte den halvt med vann og gjorde meg våt til skinnet. Tilbake i seilbåten pakket jeg en vanntett pose med klær for henne og meg, vi måtte skifte på land. Det ble et avbrutt besøk, Mlm var nervøs for å ro tilbake i mørket. Hun sa ”aldri mer i den båten”.

Så da ble den 14 år gamle dinghien byttet ut med en ny, større, stødigere og med motor.

31. januar, under svingbro sammen med en futuristisk trimaran (som klipt ut av en James Bond film) inn til den franske delen av øya. Båtstandarden var en ganske annen her. Videre gjennom vippebro ut mot havet, en kort, deilig seiltur til Anguilla, der vi la oss til i Road Bay for anker.

Med den nye dinghien var det enkelt å komme til land på en sikker måte. Etter registrering på tollkontor og immigrasjonskontor hoppet vi på en liten turistbåt som tok oss ut til Sandy Island, en liten øy omgitt av sandstrand. Et eldorado for snorklere. Dessverre var ikke vår tur forberedt, det ble ingen bading, men et godt måltid fikk vi med oss på øyas lille restaurant.

Dagen etter, den 2. februar, startet vi kl. 03:00 på den 94 mil lange seilturen til St. Croix, øya som i sin tid var eid av tvillingrikene Danmark-Norge, som der var sterkt involvert i slavehandelen. Mer om dette i neste reisebrev.
Se utseilt distanse: http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:308943/imo:0/mm
57600-257700-257900-258000-258100-258200-258300-258400-258500-258600-258700-258800-258900-259000-259100-259200-259300-259400-259500-259600-259700-259800-260000-260100-260200-260300-260400-260500-260600-260700-260800-260900-261000-261100-261200-261300-261400-261500-261600-261700-261800-261900-2

februar 7, 2017 - Posted by | Uncategorized

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: